onsdag 17 september 2014

Tips om programmering

Mitt tips till dig som vill börja arbeta med programmering i skolan är att sätta dig in i ett eller max två verktyg/appar och börja med att introducera det till dina elever. Tiden är knapp i skolan och det gäller att vi utnyttjar den effektivt (med det menar jag inte stressigt utan meningsfullt). Om du som pedagog känner att det är läge att introducera fler verktyg efter hand så är det bara du som avgör det och ingen annan. Jag är själv mycket entusiastisk och sprudlande när det gäller att utveckla mitt arbete i klassrummet och förr kunde jag lätt ta in lite för mycket nytt på en gång, med en pedagogik/metodik som passar just de barn du/jag har  och genom att skynda “långsamt” så kan du få in mycket mer än vad du från början trodde men i ett mer genomtänkt tempo. Den springande punkten är NÄRVARO från mig som pedagog. Jag får inte lämna barnen att utan handledning försöka utveckla de verktyg jag introducerar - jag behöver vara en tydlig ledare med tydliga spelregler från början - det gör att eleverna kan slappna av, sätt sig in i arbetet på djupet och hitta sitt flow. Följ sidan som heter just programmering här på min blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar