måndag 22 september 2014

"Flippat klassrum" att bokstavligt talat vända på klassrummet

Att vända på undervisningen och arbeta med ett flippat klassrum har jag nyss gjort ett inlägg om så det ligger lite längre ner här på bloggen men jag känner att det bästa jag har gjort för att barnen lättare skulle kunna arbeta med sina datorer var att flippa klassrummet. Jag vände upp och ner på alla konventioner kring hur det ska vara möblerat i klassrummet och satte barnen i en kvadrat/cirkel fast med ryggarna inåt ringen. Vad var då syftet med detta? jo, jag bad dem att vända sig om när vi hade genomgångar och att titta på mig/tavlan/Smartboarden. Då kunde de inte hålla på med de saker de hade framme eller arbeta "i smyg" med annat, de hade full fokus framåt. När de vänder sig inåt är det också lätt att ha redovisningar och då ha allas uppmärksamhet, det är lätt och roligt att diskutera det som kommer upp i klassrummet och alla kan se alla, vilket är enormt viktigt för mig, vi kan också då ha dramalekar och liknande utan att behöva möblera om alls. Vi satt direkt i en ring till kompissamtalet varje fredag och sist men inte minst när de arbetade med IKT var det lätt att samarbeta och att visa upp vad man gjorde för många på en gång. En bonus var att när jag gick runt och hjälpte barnen kunde jag gå yttervarvet så var det lätt att nå alla. För mig var detta ett av många steg för att nå högre måluppfyllelse och hjälpa barnen att få arbetsro och finna sitt flow. Fundera på hur du kan "flippa" ditt klassrum så att det passar dig och din klass!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar